三菱地所設計 YEAR BOOK 2023
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Year Book 2023The ssage of DringsMeaw030Part 7. The Era of Katsuya YasuokaMitsubishi Jisho Design is one of the oldest design firms in Japan, dating back over 130 years to the Marunouchi Architectural Office that was established as part of the Mitsubishi Company in 1890. We manage architectural drawings that have been preserved continually since Mitsubishi Ichigokan (Building No. 1, completed in 1894) up until the present. By analyzing these drawings, we can understand each period’s design philosophy. Currently, we are expanding our analysis to include old photographs and maps to provide a more visual representation of the Marunouchi area from the Meiji period onward. The series’ 7th article highlights Katsuya Yasuoka, who served as the chief engineer in the late Meiji period.Katsuya Yasuoka, Mitsubishi’s second chief engineer, inherited Tatsuzo Sone’s urban planning philosophy and is known for defining Marunouchi’s townscape with unified façades along Nakadori Street. At Mitsubishi’s Building No.14 (completed in 1912, see image above) and later buildings, Yasuoka adopted then-pioneering reinforced concrete, which improved rent efficiency, in addition to achieving the desired cityscape. The buildings’ structure consisted of load-bearing walls made of reinforced concrete instead of conventional brickwork. The walls were thinner, and the ratio of rentable floor area was considerably improved. The façade also has a reduced amount of stylized ornament. However, Yasuoka’s design essence can be found in the façade with towers placed at the building’s corners, emphasizing its frontality toward the intersection.Katsuya Yasuoka (1877–1942)After graduating from the Department of Architecture, School of Engineering, at Tokyo Imperial University, Yasuoka joined Mitsubishi. Working under the company’s first chief engineer Tatsuzo Sone, he was involved in the design of Buildings No.4 and 5 (completed in 1904 and 1905). In 1906, following Sone’s retirement, Yasuoka became the chief engineer at the age of 29 and completed 13 buildings in Marunouchi only, from Building No.8 (completed in 1907) to Building No.20 (completed in 1912), in addition to being involved in the basic design of Building No.21. Outside of Marunouchi, he worked on Mitsubishi Goshi Kaisha Nagasaki Branch Karatsu Subbranch (completed in 1908), which is now designated as Saga Prefecture’s important cultural property. Yasuoka left Mitsubishi in 1912. He then opened his own firm and became known for his residential works, in addition to bank buildings.三菱地所設計は、1890(明治23)年に三菱社の内部に設置された「丸ノ内建築所」から130年以上にわたって続く、わが国で最も歴史のある設計組織のひとつです。当社が管理する建築図面は、三菱一号館(1894年竣工)にはじまり、現在に至るまで途切れることなく残されており、それらを分析することにより、各時代の設計思想を読み解くことができます。現在、当社では明治期からの丸の内の街の姿をよりビジュアルで伝えるべく、分析の対象を古写真や古地図にまで広げています。第7回は、明治末期に技師長を務めた保岡勝也にスポットを当てます。三菱の2代目技師長である保岡勝也は、曾禰達蔵のまちづくりの思想を引き継ぎ、仲通りの統一感のあるファサードをもって丸の内の景観を決定づけたことで知られています。「第14号館」(1912年竣工、上図)以降の建築では、先駆的に鉄筋コンクリート造を採用し、景観に加えて貸し付けの効率化を実現。従来の煉瓦積を鉄筋コンクリートに置き換えた「壁式構造」でしたが、これにより壁厚が薄くなり、貸床面積の割合が格段に向上しました。外観もまた、様式的装飾を抑えたデザインに変化しています。しかしながら、建物のコーナー部に塔を配し、交差点に対して正面性を強調するファサードには、保岡のデザインの特徴が認められます。保岡勝也 1877-19421900(明治33)年に東京帝国大学工科大学建築学科を卒業後、三菱に入社。初代技師長、曾禰達蔵の下、「第4号館」(1904年竣工)、「第5号館」(1905年竣工)の設計に携わる。1906(明治39)年、曾禰退職後に29歳で技師長となり、丸の内だけでも「第8号館」(1907年竣工)から「第20号館」(1912年竣工)まで13棟を完成させ、「第21号館」の基本設計にも関与する。丸の内以外では「三菱合資会社長崎支店唐津出張所」(1908年竣工、佐賀県重要文化財)がある。1912(明治45)年三菱を退社。自身の事務所を開設し、銀行建築を手掛けたほか、住宅作家として活躍した。第7回 保岡勝也の時代The Message of Drawings[ 図面が語る過去から未来へのメッセージ ]

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