三菱地所設計 YEAR BOOK 2022
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Year Book 2022EngineeringSliding Core Wall Seismic Control System in TTM ProjectStructure Realized with Steel Sandwich Panels025The new seismic control system will be installed in 156 meter height "Tamachi Tower" expected to complete in June 2023 on a site adjacent to JR Tamachi Station.This new structural system installed building has concrete core wall standing from B2 through L5, which can slide laterally and is isolated from surrounding steel moment frame. Installing damper intensively around this core wall, required devices to achieve high seismic resilience are only one-fifths as many as ordinary damper installed buildings. Reduced damper device can provide more optimized building core and achieve more efficient office space.This is an entrance covering (completed in November 2021) for the underground connecting path constructed along with the TOKYO TORCH Tokiwabashi Tower. The steel sandwich panels (total thickness of 84 mm) are “folded like origami” and serve as a roof and walls, as well as the finish. We conducted numerous studies, including the clearance setting for glass panel joints, which take into consideration the deformation caused by thermal load and the installation accuracy. The covering, which was designed at the size that can be carried in on a vehicle, was welded and assembled at the factory with high precision and installed at the site overnight.座屈拘束ブレースBuckling Resisting BraceB2階~5階は、Exp. J. を介して周辺鉄骨フレームと芯棒は構造上分離されている。Concrete core wall standing from B2 through L5 is isolated from surrounding building frame and generates large core wall sliding movement.芯棒と周辺フレームを連結する粘性ダンパー(オイルダンパー)Viscous damper connecting sliding core wall and surrounding building frame弾性すべり支承Elastic Sliding BearingJR田町駅に近接する敷地に建設中の最高高さ156mのオフィスビル(田町タワー、2023年6月竣工予定)に導入される新しい制振構造システムです。本計画は地下2階から地上5階のコア部分を周囲の鉄骨造柱梁フレームから分離して横滑りすることができるRCコアウォールとしています。このコアウォール(芯棒)の周囲に制振装置を集中的に配置することで従来の1/5の制振装置台数で高い耐震性能を確保しています。制振装置台数を縮減できたことで建物コアを極小化することができより有効に執務スペースを確保することができました。「TOKYO TORCH 常盤橋タワー」とともに整備された地下接続道路の出入口上屋(2021年11月竣工)。「折り紙のように折られた」鋼板サンドイッチパネル(総厚84mm)は屋根、壁の役割を果たし、そのまま仕上げとなっています。温度荷重による変形や施工精度を考慮したガラス取り合いのクリアランス設定など、数々の検討を実施。車輛搬入できるサイズで計画され、工場で溶接・組み立てまでを精度良く行い、一晩で現場に設置されました。5階切替部ブレース芯棒と周辺フレーム(2階)TTMプロジェクトにおけるコアウォール芯棒制振構造鋼板サンドイッチパネルによる構造体の実現

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